Fashion(able) Paris by DIOR

Am decis sa inchei povestile cu rochii si prezentarea de rochii de poveste din spatiul parizian cu Christian Dior caruia i-am dedicat anul acesta, cu ocazia implinirii a 75 de ani de la infiintarea casei eponime, o imagine tribut reinterpretand una dintre piesele sale (puteti citi despre aceasta intamplare tot aici pe blog https://awefashion.ro/diorissima-by-awe/). Si de data aceasta, nu, nu mai este vorba exclusiv despre domnul Dior, ci si despre ce am facut noi cu ce a facut dl. Dior si cei 6 designeri care i-au urmat. Si am decis asta pentru ca recent am reusit sa vizitez fabuloasa Galerie Dior deschisa in aceasta primavara la Paris, imediat langa celebra adresa 30 Av. Montaigne.

Un detaliu interesant: Christian Dior si-a inceput activitatea ca proprietar de galerie de arta (in galeria sa fiind expus pentru prima data tabloul lui Dali, Persistenta memoriei) si acum, la 75 de ani de la infiintarea casei Dior, brandul a deschis Galeria Dior, o adevarata calatorie artistica si un eco-sistem Dior.

Dior Dress - 1949

Dior Tribute by AWE - 2022

Despre Christian Dior, omul si creatorul, insa cu greu sa mai fi ramas ceva nespus…dar sa incercam, bref, un portret altfel. Sa ne amintim, de pilda, ca pe langa colectiile splendide, parfumurile aparte, siluetele si mentalitatile feminine pe care le-a schimbat, a fost si un extraordinar om de afaceri care a creat un adevarat imperiu, deschizand magazine de la New York la Casablanca, de la Caracas la Melbourne, unde, in multe dintre aceste locatii, lucra personal special pregatit in Franta si realiza tinute CD pe comanda si ca in 1947 avea 85 de angajati, iar in 1954, peste 4.000. I se decerneaza Legiunea de Onoare (1950), deci moda in Franta este o chestiune economica si artistica serioasa, si primeste si un premiu Fashion Oscar (1947) in SUA. Conferentiaza la Sorbona in 1955 pe tema ,,Esteticii modei’’ si sustine chiar o prezentare de moda in impunatorul amfiteatru universitar. In 1950 prezenta o colectie in fata Reginei Elisabeta urmata de o alta, in 1954, la Palatul Blenheim in fata Printesei Margaret pentru a sprijini financiar Crucea Rosie britanica. Scrie cu succes carti de referinta despre moda (Je suis couturier, Christian Dior’s Little Dictionary of Fashion) precum si o autobiografie, Dior by Dior, care vor fi traduse in mai multe limbi. Creeaza lumi intregi, pune in scena visuri, picteaza alte realitati peste realitatea lasata de razboi, transforma si redefineste lumea din jurul sau dar si la distanta de multe generatii, face ca moda sa devina stire si tot ceea ce face tine prima pagina a ziarelor si isi consuma genialitatea arzand prea repede si disparind subit intr-o zi de octombrie 1957.

Despre rochiile spectaculoase pe care le-am fotografiat in Galeria Dior nu voi vorbi; pe de o parte, nu au nevoie de vorbele mele si, pe de alta parte, nu as mai termina curand.

Revenind insa la galerie, marturisesc ca este mai mult decat o galerie si cine este reticent sa viziteze locul de teama ca va gasi doar rochii, sa stea linistit, este mult mai mult decat atat: este locul unde a inceput totul in 1947, un loc decisiv pentru istoria modei devenit acum un muzeu viu, un impunator proiect expozitional clasic si extrem de modern in acelasi timp si un spatiu multimedia asortat ultimelor tendinte high tech care aduna inauntrul sau o istorie a modei si a artei si spune povestea haute couture-ului, a parfumului si a frumusetii, a elegantei si rafinamentului pariziene, toate acestea structurate in 13 teme in cele 13 sali de expozitie organizate in cei peste 10.000 mp de galerie, ceea ce face ca o vizita la Galeria Dior sa va fie poate mai utila decat cateva carti groase si cateva ore bune de studiu in domeniu.

Punerea in scena este ametitoare (va jur ca am iesit de acolo, fortata de bunul simt, ca altminteri nu m-as fi dat dusa, ametita la propriu si mi-a trebuit ceva vreme sa-mi revin). Felul cum este spusa povestea mostenirii Dior este coplesitoare, are la baza o regie formidabila care isi atinge scopul: pleci alt om. Si efectul Dior incepe de la intrare cu o scara circulara care este si loc de expunere a 452 de rochii si 1.422 accesorii, toate 3D: pantofi, genti, parfumuri si obiecte de mici dimensiuni, toate marturiile creatiei casei Dior in cele trei sferturi de veac, aduse acum impreuna pentru a realiza aceasta Diorama magnifica.

Dupa ce te dezlipesti cu greu de spirala colorata, te izbeste in plin cea mai puternica imagine Dior: the Bar Suit, imaginea vedeta a colectiei de succes – The New Look – din 12 februarie 1947 si certificatul de nastere al casei Dior, dar si o colectie impresionanta de carti, reviste, scrisori, desene originale, documente de arhiva, fotografii din copilarie sau din perioada sa de glorie alaturi de cateva dintre fabuloasele sale rochii.

The New Look - 1947

CD in presa vremii

Belle de mai

CD pour R. Piguet - 1939

Moulin Rouge - 1954

Cuba Dress - 1954

Urmeaza apoi o camera in care realitatea este diluata caci tocmai ce ai pasit in Gradinile Fermecate in care te astepti sa vezi femeile-flori visate de CD si de cei 6 designeri ai casei, intr-o estetica vegetala si muzicala.

Enchanted Forest

Urmatoarea destinatie este o incapere cufundata in nostalgie ce amineste de casa copilariei sale din Normandia, Les Rhumbs, in tonuri suave de roz pudrat si gri pal, rosu si alb.

Traversezi biroul lui CD adus la starea sa originala care aminteste de CD, proprietarul de galerie si dealerul de arta, si care contine fotografii alb-negru in care apare cu prietenii sai, Salvador Dali, Christian Bérard si Jean Cocteau si vezi apoi sub picioare o podea de sticlă sub care au fost reconstituite vechile cabine de proba unde se pregateau manechinele inainte de defilare, totul refacut cum era la vremea aceea.

Un alt spatiu fascinant este o camera de un alb orbitor, locul in care se afla mulajele, o alta etapa din procesul de creatie unde ideea este transpusa pe panza pentru a fi verificata inainte de a lua drumul matasii sau al altor tesaturi pretioase.

Insa una dintre cele mai uluitoare incaperi este Le Bal Dior care vorbeste despre pasiunea lui CD pentru lumea balurilor venetiene si a deghizarilor, unde se afla o expoziție colosala, etajata, a unora dintre cele mai somptuoase rochii de haute couture ale casei, pe un fundal – spectacol de lumini, care te poarta prin fresce glorioase si ceruri stralucitoare incat nu mai stii daca e noapte sau e zi si nici pe ce lume esti. Aveti atasate la finalul articolului doua capturi video lamuritoare.

Parasind zona de spectacol intri pe un culoar care contine o expoziție in miniatura absolut ametitoare de cizme cu paiete, palarii cu pene si coroane cu pietre semi-pretioase, alaturi de rochii de haute couture si exponate si parfumuri de epoca. Ultimele incaperi sunt dedicate celor doua parfumuri vedeta ale Dior, dar si celebrei rochii “Miss Dior” din 1949, rochia cu broderie florala are a lansat parfumul clasic cu același nume.  Apoi calatoria continua intr-un spatiu scaldat in lumini aurii, care abunda in rochii stralucitoare, echivalentul vestimentar al celuilalt parfum celebru al casei, J’Adore. De aici, capeti sigur o ameteala placuta si poti merge sa iti vii in simtiri la Le Café Dior pentru a procesa experienta sublima pe care tocmai ai trait-o la un ceai si la o gustare. Odata stapan pe tine, nu mai ai decat un singur lucru de facut: sa te invarti in spirala coborand scarile pe langa acea expozitie multicolora de creatii Dior zarita la inceput, trecand de la negru la alb si la toate culorile intr-un dégradé muzical, as putea spune.

Les toiles

O zona aparte este dedicata celor 6 designeri care i-au urmat lui CD, o adevarata ,,scoala’’ de stil si de bon goût care a obligat la excelenta (1958 – 1960 – avangardistul Yves Saint Laurent, 1960 – 1989 – iubitorul de arta moderna Marc Bohan, 1989 – 1996 – postmodernul si arhitecturalul Gianfranco Ferré, 1996 – 2011 – extravagantul si teatralul rocker John Galliano, 2012 – 2015 – minimalistul Raf Simons si 2015 – prezent – feminista Maria Grazia Chiuri) in care creatiile acestora par a reveni la viata pentru a face ca intreaga experienta sa para cat mai magica si mai reala, in egala masura.

O sa vedeti rochii purtate de Marilyn Monroe, Charlize Theron, Lady Diana, Grace Kelly, Sophie Marceau, Nathalie Portman, Nicole Kidman, Adele si Rihanna, o intreaga odisee Dior care te poarta prin universuri culturale, literare, prin lumi inchipuite si gradini fermecate care se amesteca cu sali de bal opulente si scene rupte din teatrele lumii, din istoria artei si a modei, toate fiind invitatii la reverie intr-un spectacol care glorifica istoria acestei case de moda atat de constienta de bogatia trecutului sau.

Mirza Dress - 1951

Gruau Dress - 1949

Fidélité Dress - 1949

Fidélité

Asa ca, Galeria Dior (pe care nu trebuie sa o ratati daca ajungeti la Paris!) nu este doar un muzeu de moda, este si un fel de nou Wonderland parizian in care daca intri, te transformi precum Alice, insa, va garantez, ca pleci acasa transformat/a, caci experienta Dior te tine sub vraja ei mult timp dupa ce ai reintrat in lumea reala.

Si, daca mai aveti rabdare, nu ratati nici magazinul Dior de langa galerie, e tot un muzeu si acela (cu intrare libera 😊) care contine colectiile pentru femei si barbati, spatiul destinat atelierului, saloanele haute couture, trei gradini, un restaurant, o patiserie si un apartament privat pentru clientele VIP (daca va da mana).

Magazinul Dior

La finalul acestui periplu fabulous pe care l-am simtit ca pe un dans in culoare, indraznesc sa imi dau cu parerea (avizat sau nu) despre moda de ieri si de azi sau mai bine spus despre bunul gust care ar trebui sa ne insoteasca intotdeauna, mai saraci sau mai instariti, educati in ale modei sau mai putin fashionisti, si sa sustin ca ar fi nimerita introducerea unor legi somptuare, dar à rebours, adica intru incurajarea populatiei de oriunde si de oricand sa aiba o vestimentatie eleganta sau decenta ori cel putin adecvata persoanei sau ocaziei astfel incat sa ne reflecte corect si decent personalitatea, sa fie o prelungire, nu o pervertire a acesteia, si intru pedepsirea severa a purtarii treningului si a altor piese vestimentare din aceasta familie in afara zonei sportive. Si nu, nu e vorba de a manca cozonac in lipsa painii, nu asta sugerez deloc, dar ne putem acoperi trupul si in mod civilizat si frumos si nu musai cu multi bani sau cu haine de firma, ci doar cu nitica minte si minima educatie si cu practicarea masurii si a echilibrului estetic. Si intru intarirea argumentatiei mele, va las vorbele lui CD din dictionarul sau de moda, pentru a va convinge in sensul celor de mai sus: ,,Pana cand o sa ne transformam in roboti – si sper ca asta sa nu se intample niciodata – individualitatea va fi intotdeauna una dintre conditiile adevaratei elegante. Chiar daca nu poti purta mereu haine facute pe comanda, incearca sa-ti alegi vestimentatia prêt-à-porter care sa se potriveasca personalitatii tale. In aceasta perioada a productiei de masa care ofera o mare diversitate, fa o alegere potrivita tie. Incearca sa intelegi ce iti defineste personalitatea si nu uita ca individualitatea nu inseamna excentricitate. Nicio femeie eleganta nu este sclavul modei.’’

Miniaturi

Tulip Dress - Miniature

Tulip Dress - Full size

Si, in incheiere, un mic sfat: fiti pe faza cand apare filmul Mrs. Harris Goes to Paris. Nu vreau sa fiu spoiler si va spun doar atat: este, printre altele, povestea unei englezoaice anonime care se indragosteste de o rochie Christian Dior – din cate imi dai seama din trailer este vorba despre rochia Miss Dior si o inteleg perfect – si dragostea, dupa cum bine stim, ne impinge sa facem tot felul de lucruri…Filmul ajunge in toamna la noi.

Miss Dior - 1949

Miss Dior - Miniature

Cei 6 designeri succesori ai lui Christian Dior

…si nu uitati vorbele maestrului: ,,Eleganta nu depinde de bani. […] cel mai important lucru este atentia. Atentie in alegerea garderobei. Atentie la felul cum purtam hainele. Atentie la felul cum le pastram.’’

No Comments

Post A Comment