Fashion(able) Paris by YSL

Christian Dior il numea ‘’mon dauphin’’, fiind incredintat de talentul protejatului sau. La 21 ani, dupa moartea fulgeratoare a lui Christian Dior, ,,printul mostenitor’’ al casei Dior este incoronat ,,rege’’ si va conduce imensul imperiu Dior pentru 2 ani, revitalizand si intinerind brandul si in timp transformand moda in arta.

J’ai essayé de montrer que la mode est un art. J’ai suivi en cela les conseils de mon maître Christian Dior, et la leçon impérissable de mademoiselle Chanel. J’ai créé pour mon époque et j’ai essayé de prévoir ce que sera demain” (1983)

Desi urmeaza unei legende care a incorsetat minunat trupul femeii si a reinventat talia de viespe, colectia sa de debut in calitate de fashion designer al Casei Dior, se intoarce ,,impotriva’’ maestrului sau si elibereaza iar trupul feminin. Este o colectie trapezoidala care ascunde talia, incercand parca sa spuna ca frumusetea feminina se poate exprima si fara a chinui prea tare femeia.

De altfel, Yves Saint Laurent a fost un mare admirator al femeii, oferindu-i prin creatiile sale nenumarate sanse de a se simti frumoasa si iubita. Spunea chiar ca “nimic nu este mai frumos decat un corp gol. Si cea mai frumoasa haina care ar putea sa imbrace o femeie sunt bratele barbatului pe care il iubeste. Insa pentru acele femei care nu au avut norocul sa afle aceasta fericire, eu sunt aici.’’

Recunoscut pentru siluetele sale moderne si astazi, desi conturate incepand cu anii ’60, pentru fusion-ul fantastic dintre arta si moda, pentru numeroasele tinute de poveste (trapezoide, geometrice, transparente, cu funde supradimensionate sau cu accente orientale sau etnice), melanjul fin dintre feminitate si masculinitate (vezi costumele Safari si Le Smoking), influenta streetstyle in haute couture, pentru primele modele de culoare pe catwalk, pentru felul cum a redefinit conceptul de ready-to-wear (in 1966 a deschis primul butic de prêt-à-porter Rive Gauche), printul modei din Left Bank a schimbat imaginea femeii din secolul XX.

Studioul lui YSL

Resedinta YSL

Panou accesorii

Crochiu original YSL

Schite G. Braque

Si pentru a sarbatori implinirea a 60 de ani de la infiintarea casei YSL, s-a decis ca 6 muzee pariziene sa il onoreze pe Yves Saint Laurent prin prezentarea lucrarilor sale pe parcursul acestui an aniversar: Le Centre Pompidou, Musée d’Art Moderne de Paris, Musée du Louvre, Musée d’Orsay, Musée National Picasso-Paris si Musée Yves Saint Laurent Paris. Ce este interesant la acest proiect de anvergura este ca s-a dorit integrarea lucrarilor sale de fashion printre lucrari de arta din colectii permanente, pe de o parte, pentru a oferi vizitatorului o calatorie integrativa printr-un parcurs artistic complex si, pe de alta parte, pentru a omagia talentul acestui creator de geniu plasandu-l nu intr-o simpla incapere, ci in rand cu lucrari din patrimonial universal, unde ii este locul, apreciindu-i lucrarile  ca adevarate opera de arta si tinand cont, desigur, de contributia majora a lui YSL la acest dialog realizat prin opera sa intre arta trecutului si artistii contemporani, el insusi fiind un mare iubitor, cunoscator si colectionar de arta.

In scurta mea sedere la Paris, nu am reusit sa vad decat lucrarile prezentate in Muzeul YSL si la Luvru, dar si 2 lucrari din colectia permanenta a Palatului Galliera, mai exact cele aflate in Galeria Gabrielle Chanel si care fac parte din perioada de debut cand a creat pentru casa Dior. O astfel de piesa este rochia Zéphyrine (realizata din pretiosul tulle point d’esprit) conceputa in 1958 si prezentata printesei Margaret, sora Reginei Elisabeta, care a purtat-o la un eveniment caritabil organizat de Casa Dior la Palatul Blenheim.

Muzeul YSL, adica resedinta si studioul de lucru de aproape 30 ani ale creatorului, este spatiul creativ YSL si ofera vizitatorilor importante materiale si resurse din arhiva acestuia ca o completare a lucrarilor expuse in muzee si drept marturie a procesului sau de creatie: peste 300 dintre schitele sale, mulaje, prototipuri, crochiuri originale, numeroase fotografii, accesorii artistic sau discret aranjate in austera sa camera de lucru in disonanta cu somptuozitatea celorlalte incaperi, spatii multimedia in care ruleaza filme si interviuri cu si despre YSL.

Zéphyrine - 1958

Schite G. Braque

Desene Ballets Russes

Desene Ballets Russes

Prototipuri palarii YSL

Studioul de lucru

Tot aici puteti admira si celebra jacheta Floarea-Soarelui creata in cadrul colectiei primavara-vara 1988 in onoarea lui Van Gogh si inspirata din lucrarile sale. Jacheta a fost purtata de Naomi Campbell pe podium si piesa este realizata din matase, satin si organza si este brodata manual cu bilute de sticla, funde, perle si paiete. Se pare ca broderia manuala a fost realizata de Maison Lesage in peste 600 ore de munca. Langa jacheta stau vorbele lui Pierre Bergé (partenerul sau in viata si munca) care traduc perfect pentru privitor relatia arta-moda a lui YSL: “The past is embodied in the sketch; the future in the finished garment.”

Centrul Pompidou gazduieste creatiile YSL inspirate din opera lui Mondrian (nu exista, cred, o alegere de spatiu muzeal mai nimerita pentru acest mariaj artistic fabulous Mondrian-YSL), Muzeul Picasso, desigur, este gazda a colectiei tribut Picasso din 1979, iar Muzeul YSL contine schitele creatorului pentru colectia sa cubista inspirata din opera lui Georges Braque. Tot aici, veti putea gasi si mulajul celebrei ii a lui Matisse, La Blouse Roumaine, piesa finala aflandu-se la Pompidou. Un mare admirator si al lui Matisse, YSL a transformat ia romaneasca dintr-un articol de vestimentatie etnic intr-o little black dress, un look rafinat si elegant, un must-have pentru toate femeile din spatii si generatii diferite.

In imaginea de mai jos este una dintre ultimele sale muze, Laëtitia Casta, intr-o reeditare a colectiei inspirate din ia romaneasca, in 1999.

Sunflower Jacket

Detaliu

Desen Rochia Mondrian

Rochia Mondrian

La Blouse Roumaine

Laëtitia Casta

 

1999 - La Blouse Roumaine Sursa foto: Getty Images

Insa Galeria Apolo din Muzeul Luvru ofera un spectacol fabulous: fascinatia lui YSL pentru lumina si pasiunea sa pentru aur precum si culoarea soarelui reflectata in cele 4 piese opulente se integreaza perfect in atmosfera somptuoasei si decadentei sali decorate de Charles Le Brun pentru Regele Soare, intrand intr-un dialog fermecator cu fastuoasele bijuterii ale Coroanei Frantei. Ai cumva impresia ca piesele YSL acolo au fost dintotdeauna si ca toate fac parte din aceeasi poveste. Piesele expuse aici constituie, de altfel, si o recunoastere a maiestriei artizanale franceze.

Coroana lui Ludovic XV (1722)

Detaliu jacheta

Fig 1.Hommage à ma maison –1990 este o piesa din organza cu broderie aurita si decorata cu cristale de stanca si montura in email, este vesta Versailles, demna intr-adevar de straiele regale. Cristalele care reflecta lumina aduc impreuna soarele si cerul in aceeasi oglindire. Titlul piesei – Omagiu casei mele – este si dovada recunostintei creatorului meseriei sale si tuturor colaboratorilor sai.

Fig 2. Caraco – 1981 este o vesta din organza brodata cu paiete, pietre, intr-un motiv paisley, cu nasturi cu strasuri si aminteste cumva de tinutele indiene sau mongole transpuse pe o piesa europeana de secol XVIII-XIX (caraco), ilustrand sursele multiple de inspiratie ale lui YSL.

Fig 3. Vesta napoleoniana – 1980 din gazar (materialul creat special in 1958 pentru C. Balenciaga) cu broderie aurita, cu aluzii decorative din lumea teatrului si a dansului din Asia de Sud-Est, Mianmar, in special, cu frunze de stejar care impodobeau odata uniformele napoleoniene. Vesta a fost purtata de Diana Vreeland la aniversarea a 20 ani a casei YSL.

Fig 4. Vesta cu camee – 1984 este realizata din velur de matase verde inchis, cu broderie aplicata de Maison Lesage, reprezentand o marturie a pasiunii impartasite atat de designer cat si de Regele Ludovic al XIV lea, ambii cunoscuti pentru afectiunea lor pentru pietre gravate si camee, fiind colectionari impatimiti ai unor astfel de obiecte.

Toate aceste tinute, dincolo de materialele pretioase care au fost utilizate si de maiestria cu care au fost lucrate, sunt investite cu valori culturale, simbolice si istorice pe care YSL le transforma si le reinterpreteaza intr-o poveste noua dintr-o lume noua, insa la fel de stralucitoare si de pretioase precum ideile sursa.

Fig. 1

Fig. 2

Fig. 3

Fig. 4

Fiind o expozitie aniversara, colectiile YSL din cele 6 muzee pariziene vor putea fi admirate pana in septembrie 2022, astfel ca iubitori de arta si impatimitii de moda sunt norocosi sa aiba o perpectiva artistica unitara si, va garantez, o experienta absolut unica.

In concluzie, vazand atata interes si admiratie pentru creatia sa, nu cred ca ,,Haute Couture a murit’’ asa cum a afirmat YSL cand s-a retras sau, cel putin, nu de tot. Creatiile haute couture traiesc in muzee, pe podium, in inspiratia pe care o reprezinta si in sufletele celor care pleaca mai bogati cu un preaplin de frumos din asemenea locuri.

In final, va las mai jos un gand al creatorului si un indemn sa priviti spre frumos, oricand si oriunde, pentru ca daca ceva poate salva aceasta lume, acel ceva este frumosul.

 

Muzeul YSL

No Comments

Post A Comment